Diagram Tabell 197819791980198119821983198419851986198719881989199019911992199319941995199619971998199920002001200220032004200520062007200820092010201120122013201420152016201720182019Bensin10,210,110,19,89,89,79,69,69,39,19,19,19,29,29,19,29,39,39,198,78,58,38,48,48,38,38,17,97,87,36,86,66,46,15,85,75,55,55,65,85,8Diesel98,88,88,18,187,98,27,77,47,77,36,97,17,77,66,97,57,16,66,56,56,56,76,87776,96,66,365,65,45,25,25,25555,15,2 Bränsleanvändning för bensin- och dieselbilar 1978-2019 Enhet: Liter per 100 kilometer Ladda ner Ladda ner diagram Ladda ner som png Ladda ner som pdf Ladda ner data Ladda ner som excel Ladda ner som csv Dela diagram Vad kan jag göra? Diagrammet och data på den här sidan är licensierat med Creative Commons Erkännande (CC-by). Det innebär att du bland annat får: Använda det i trycksaker Använda det i presentationer Använda det i digitala medier. Vad bör jag göra? Du bör ange Naturvårdsverket som källa, och lägga in länken nedanför så att andra kan hitta originaldata: http://www.naturvardsverket.se/Sa-mar-miljon/Statistik-A-O/Bransleanvandning-for-bensin--och-dieselbilar/
Energieffektiviteten bland personbilar i Sverige minskar inte längre. Dela Kontakt Lyssna Energieffektiviseringen av fordonsflottan har gått snabbt genom att äldre fordon ersatts med nya, mer bränslesnåla bilar. Medelvärdet för alla nya personbilars bränsleförbrukning ökade för första gången sedan 1990-talet då det steg med två procent mellan åren 2016 och 2017. Sedan dess har vi sett en svag årlig ökning av bränsleförbrukningen. Ökningen kommer efter en lång tids förbättring då den genomsnittliga bränsleförbrukningen för nya personbilar minskat. Bränsleeffektiviseringen motverkas till viss del genom att större bilar blir alltmer populära i Sverige. Indikatorer för klimatneutralt Sverige Godstransporter per transportslag Persontransporter per transportslag Antal flygresor per invånare Fördelning av svenskars flygkilometer per världsdel Antal personbilar i trafik per tekniktyp