
Besökarna i Sveriges nationalparker är i mycket hög utsträckning nöjda med sitt besök totalt sett, hela 95 procent tycker att det var mycket bra. Resultatet tenderar att ligga i nivå med eller något högre än vid en motsvarande undersökning som genomfördes 2014, även om resultaten inte är direkt jämförbara då svarsskalan är annorlunda i årets enkät.

De allra flesta uppskattar sitt besök, tycker att nationalparken uppfyller behoven av naturupplevelser och att det är en unik plats. Dessa faktorer har en hög positiv inverkan på hur nöjda besökarna är som helhet.
Minst var tredje besökare var en återkommande besökare.
Naturupplevelse som ger mervärde i form av upplevd bättre hälsa
Naturen (92 procent) är det främsta skälet till att besökarna åker till Sveriges nationalparker, vilket gäller oavsett ålder på besökaren. Detta var även det vanligaste skälet 2014. Det är även relativt många som åker till en nationalpark för att få avkoppling (32 procent), frisk luft (28 procent) och motion (28 procent). Det är relativt små skillnader mellan män och kvinnor vad gäller motiv till att besöka nationalparken.
77 procent upplever ett ökat psykiskt välbefinnande.
En hög andel besökare anser att besöket i nationalparken har gett dem mervärden som är viktiga för sin fysiska, psykiska och sociala hälsa, och resultaten har ökat tydligt sedan 2014 för samtliga tre hälsofaktorer. Mer än tre av fyra tycker att deras psykiska välbefinnande ökade efter besöket. Sex av tio besökare anser sig ha fått bättre fysisk hälsa respektive tycker sig ha fått ett ökat socialt välbefinnande. Även för dessa faktorer har det skett en tydlig positiv utveckling sedan 2014 (ökning med 10 respektive 8 procentenheter).
Huvudsakligt resmål som ökar kunskap om naturen och skyddet
Minst var tredje besökare i undersökningen har tidigare varit i den aktuella nationalparken. För drygt tre av fyra besökare var nationalparksbesöket det huvudsakliga resmålet. Över hälften av besökarna uppger att de ökade sin kunskap om naturen och förståelsen kring skyddad natur under sitt besök i nationalparken.
| Stämmer | Varken eller | Stämmer inte | Vet ej |
I nationalparken ökade jag min kunskap om naturen |
57 % |
26 % |
16 % |
2 % |
Jag ökade min förståelse kring skyddad natur efter mitt besök i nationalparken |
54 % |
25 % |
17 % |
4 % |
Information på sverigesnationalparker.se är viktig
Hälften av besökarna sökte aktivt efter information inför besöket i nationalparken. En klar majoritet (87 procent) av dessa besökare hittade den information som de behövde inför besöket. Den främsta informationskanalen är webbplatsen för Sveriges nationalparker. Jämfört med 2014 års undersökning verkar denna informationskanal ha ökat tydligt, även om det inte går att göra exakta resultatjämförelser då frågan ställdes på ett annorlunda sätt i den undersökningen.
De digitala medierna är mycket viktiga informationskanaler för besökarna, totalt är det 84 procent som har angivit minst ett digitalt media som de har använt (nationalparkers webbsida, annan webbplats eller via sociala medier). Det är även relativt vanligt att ha hämtat information på en annan webbplats eller i en broschyr, folder eller bok.
Sex procent av besökarna uppger att de inte hittat den information som de behövde. Den information som dessa besökare saknade var framför allt om/var det fanns leder att vandra, vad de kunde uppleva och hur de skulle ta sig dit, men även vandringsleders längd, terrängkartor samt restaurangers/caféers läge och öppettider.
Tillgängligheten upplevs som god
Tillgängligheten upplevs generellt som god av besökarna. Nio av tio besökare instämmer i att de kunde ta del av och uppleva de aktiviteter och sevärdheter de tänkt sig. Besökarna uppger även i hög utsträckning att de tog sig fram på leder och hårdgjorda stigar samt att de kunde läsa informationen på skyltarna.
I vilken grad instämmer du i följande påståenden?
| Instämmer | Varken eller | Instämmer inte | Ingen åsikt |
Jag kunde ta del av och uppleva de aktiviteter och sevärdheter jag tänkt mig |
90 % |
4 % |
1 % |
5 % |
Jag tog mig fram på leder (ramper och spänger) och hårdgjorda stigar |
87 % |
5 % |
2 % |
6 % |
Jag kunde läsa informationen på skyltarna (ex bra textstorlek, kontrast mellan text och bakgrund) |
85 % |
6 % |
2 % |
6 % |
Det var lätt att hitta i nationalparken (ex via karta, information, ledmarkering) |
87 % |
7 % |
3 % |
3 % |
Jag fick den information jag hade behov av i nationalparken |
82 % |
9 % |
3 % |
6 % |
Det var lätt att följa leder med ledskyltningen/ledmarkeringarna |
81 % |
11 % |
3 % |
6 % |
Jag lyssnade på information på den vevbara ljudspelaren |
6 % |
2 % |
39 % |
53 % |
Bra gällande tillgång och kvalitet
Överlag finns det ett tydligt samband i betygen till tillgången respektive kvaliteten på de specifika friluftsanläggningarna, det vill säga de besökare som är nöjda med tillgången är även nöjda med kvaliteten. Besökarna ger mycket höga betyg till såväl tillgång och kvalitet på leder och stigar samt eldstäder och grillplatser. Besökarna uppger även i hög utsträckning att de tog sig fram på leder och hårdgjorda stigar samt att de kunde läsa informationen på skyltarna.
Om undersökningen
Naturvårdsverket har tillsammans med nationalparksförvaltare i Sverige genomfört besökarundersökning i Sveriges nationalparker. Det är den andra nationella besökarundersökningen som gjorts. Totalt har 939 besökare besvarat enkäten. Svar från två nationalparker fattas. Antalet svarande varierar stort mellan de olika nationalparkerna, vilket beror dels på att antalet besökare per nationalpark varierar, dels att nationalparksförvaltarna har haft olika förutsättningar för att genomföra datainsamlingen. Metoderna för insamling av enkätsvar har varierat i olika nationalparker.