Strandskyddets syften
Strandskyddet syftar till att långsiktigt trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och att bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten (miljöbalken 7:e kapitlet 13 §).
Strandskyddet har stor betydelse för att uppnå flera av Sveriges miljökvalitetsmål och friluftsmål. Strandskyddsområden utgör en viktig del av den gröna infrastrukturen och förser oss med en rad ekosystemtjänster vad gäller till exempel rekreation, biologisk mångfald och vattenrening.
Strandskyddets omfattning
Strandskyddszonen omfattar både land och vatten, inklusive undervattensmiljön. Den utgår från strandlinjen och sträcker sig vanligtvis 100 meter upp på land och 100 meter ut i vattnet. Länsstyrelsen kan utvidga zonen till upp till 300 meter från strandlinjen, om det behövs för att säkerställa strandskyddets syften. Det kan till exempel gälla områden som är:
- av riksintresse för naturvården och friluftslivet,
- kust- och skärgårdsområden som inte redan förlorat i betydelse på grund av exploatering,
- grunda havsbottnar av betydelse för flora och fauna,
- tätortsnära strövområden.
Regler för strandskydd
Inom ett strandskyddsområde får inte:
- nya byggnader uppföras,
- byggnader eller byggnaders användning ändras eller andra anläggningar eller anordningar utföras, om det hindrar eller avhåller allmänheten från att beträda ett område där den annars skulle ha fått färdas fritt,
- grävningsarbeten eller andra förberedelsearbeten utföras för byggnader, anläggningar eller anordningar som avses i 1 och 2, eller
- åtgärder vidtas som väsentligt förändrar livsvillkoren för djur- eller växtarter.
(Detta framgår av miljöbalken 7:e kapitlet 15 §.)
Dispens
Kommunen har det primära ansvaret för att hantera frågor om strandskydd och i de flesta fall är det kommunen som fattar beslut om dispens från strandskyddet (miljöbalken 7:e kapitlet 18 b-d §§). För att kunna medge dispens krävs särskilda skäl och dispens får endast ges om det är förenligt med strandskyddets syften.
Länsstyrelserna ska granska alla beslut om dispens som kommunen har fattat. Länsstyrelsen har rätt att överpröva besluten och om de anser att det inte finns förutsättningar för dispens kan länsstyrelsen upphäva dispensen.
Länsstyrelsen kan fatta beslut om dispens från strandskyddet i områden som skyddas även enligt andra paragrafer i miljöbalkens 7:e kapitel, till exempel inom naturreservat och nationalparker. Länsstyrelsen fattar även beslut om strandskyddsdispenser om det gäller allmänna vägar och järnvägar eller försvarsanläggningar.
Årlig uppföljning av dispenser
Varje år sammanställer Naturvårdsverket statistik över beslut om dispens från strandskyddet från kommuner och länsstyrelser och redovisar detta till regeringen. Av statistiken framgår bland annat för vilka typer av åtgärder dispens medgivits och vilket särskilt skäl som tillämpats. Naturvårdsverket redovisar också hur många dispenser som har överprövats, upphävts eller överklagats och hur många tillsynsbeslut myndigheterna har fattat. (För att se redovisningarna från de senaste åren, klicka på länkarna i rutan uppe till höger, Mer information.)